Szkoła Podstawowa nr 54 |im. Wacława Kuchara w Bytomiu

41-923 Bytom ul. Reptowska 86

tel. 32 280 64 40

Kontakt

Szkoła Podstawowa nr 54 im. Wacława Kuchara w Bytomiu
ul. Reptowska 86, 41-923 Bytom
sekretariat@sp54bytom.szkolnastrona.pl

telefon:  32 280 64 40

Szkoła w pilotażu programowania.

Działania Szkoły Podstawowej nr 54 im. Wacława Kuchara w Bytomiu

w ramach pilotażowego wdrożenia programowania w edukacji formalnej.

  1. Udział w III edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego Mistrzowie Kodowania (rok szkolny 2015/2016) uzyskanie certyfikatu uczestnictwa w programie Mistrzowie Kodowania.
  2. Udział w IV edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego Mistrzowie Kodowania (rok szkolny 2016/2017).
  3. Prowadzenie pozalekcyjnych zajęć z programowania w ramach innowacji Biegiem do kodowania – nauka programowania w Scratch, jako droga do zdobycia kompetencji przyszłości.
  4. Udział w Europejskim Tygodniu Kodowania  i ogólnoświatowej akcji Godzina Kodowania adresowanej do uczniów z całego świata.
  5. „ Wprowadzenie do kodowania-programujemy  w języku Scratch,  zajęcia z uczniami kl. VI należącymi do Koła Naukowego naszej szkoły.

Ad.1

Udział w III edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego Mistrzowie Kodowania (rok szkolny 2015/2016). Uzyskanie certyfikatu uczestnictwa w programie Mistrzowie Kodowania.

Nasza szkoła, jako placówka nowoczesna, działająca na rzecz wartościowych zmian w polskiej edukacji już w zeszłym roku szkolnym 2015/2016 otrzymała certyfikat uczestnictwa w programie Mistrzowie Kodowania. Braliśmy udział w III edycji programu Mistrzowie Kodowania. Do programu przystąpiliśmy we wrześniu 2015 roku. Odbyłam cykl szkoleń i przez cały poprzedni rok szkolny prowadziłam pozalekcyjne zajęcia z programowania.  Okazało się, że nauka programowania nie jest zbyt trudna dla dzieci w szkole podstawowej, które świetnie sobie radzą i nie postrzegają programowania jako „wiedzy tajemnej”.

 

Ad.2

Udział w IV edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego Mistrzowie Kodowania (rok szkolny 2016/2017).

W tym roku szkolnym 2016/2017 również przystąpiliśmy do ogólnopolskiego programu edukacyjnego Mistrzowie Kodowania (IV edycja). Zakwalifikowałam się na dwudniowe szkolenie stacjonarne w Katowicach. W ramach realizacji projektu wprowadzałam zagadnienia z programowania na lekcjach zajęć komputerowych oraz podczas zajęć pozalekcyjnych (zaświadczenie poniżej). Zaświadczenie dla szkoły wpłynie do 31.08.2017r. Prowadząc zajęcia kierowałam pracą podopiecznych tak, aby każdy miał szansę osiągnąć swój drobny sukces i wyniósł z każdych zajęć nowe umiejętności. Starałam się dostarczyć uczniom odpowiednich sytuacji problemowych, ukazywałam standardowe rozwiązania. Zachęcałam do kreatywnego i precyzyjnego myślenia, samodzielności w wykonywaniu zadań, gotowości do rozwiązywania problemów z pomocą komputera i współpracy. W trakcie zajęć uczniowie uczyli się programowania za pomocą wizualnego języka Scratch opartego na zasadzie budowania z klocków i gotowych komend. Tworzyli gry, animacje, pokazy multimedialne, kartki i inne programy. Uczniowie zakładali własne konta w serwisie www.scratch.mit.edu  gdzie umieszczali i udostępniali swoje prace. Po zajęciach uczniowie otrzymali pamiątkowe dyplomy.

 

Ad.3

Prowadzenie pozalekcyjnych zajęć z programowania w ramach innowacji Biegiem do kodowania – nauka programowania w Scratch, jako droga do zdobycia kompetencji przyszłości.

W celu upowszechnienia nauki programowania w naszej szkole przygotowałam innowację Biegiem do kodowania – nauka programowania w Scratch, jako droga do zdobycia kompetencji przyszłości.  Rozwijanie umiejętności programistycznych wśród uczniów było głównym celem podjęcia działalności innowacyjnej. W trakcie zajęć uczniowie zdobyli podstawowe umiejętności tworzenia prostych skryptów, potrafią samodzielnie zaprojektować i zrealizować grę czy prostą animację w programie Scratch. Rozwinęli swoje umiejętności w zakresie logicznego  i algorytmicznego myślenia, optymalnego planowania i realizowania określonych działań, podejmowania decyzji, oceniania i komunikowania się z innymi. Udział w zajęciach był inspiracją do świadomego wykorzystywania nowoczesnych technologii i tworzenia własnych narzędzi, potrzebnych w codziennym życiu, czy w szkole. Wymierną korzyścią przeprowadzonej innowacji pedagogicznej były animacje i  programy stworzone przez uczniów uczestniczących w zajęciach. Uczniowie zakładali własne konta w serwisie www.scratch.mit.edu  gdzie umieszczali i udostępniali swoje prace. Na potrzeby innowacji na serwisie stworzyłam konto CODEBYTOM https://scratch.mit.edu/search/projects?q=CODEBYTOM oraz STUDIO SP54   https://scratch.mit.edu/studios/3915063/ gdzie publikowałam prace uczniów.  Na szkolnej stronie internetowej utworzyłam zakładkę, w której opisywaliśmy swoja działania i gdzie można znaleźć najważniejsze informacje dotyczące wdrożenia programowania w edukacji formalnej.  

Z rozmów z uczniami przed pierwszymi zajęciami wynikało, że prawie wszyscy uważali, że programowanie jest bardzo trudne. Po zakończonych zajęciach stwierdzili, że każdy jest w stanie się tego nauczyć. Uczniowie próbowali swoich sił w programowaniu. Własne działanie i możliwość samodzielnego tworzenia różnych obiektów była dla nich wielką zachętą i motywacją do dalszej pracy. Część uczniów pracowała nad swoimi projektami też w domu (często razem z rodziną), co dzięki założonym kontom można było łatwo zweryfikować. Dzieci nauczyły się rozwiązywania problemów przy pomocy dostępnych narzędzi, a nawet pokonywania ograniczeń tych narzędzi dzięki pomysłowości i doświadczeniu. Okazuje się, że nauka programowania nie jest zbyt trudna dla dzieci w szkole podstawowej, które świetnie sobie radzą i nie postrzegają programowania jako „wiedzy tajemnej”o czym świadczą stworzone przez nich programy. Na uwagę zasługują prace Bartka, ucznia klasy trzeciej, który stworzył na www.scratch.mit.edu konto BARTERAX  https://scratch.mit.edu/search/projects?q=barterax/ gdzie udostępnia swoje liczne projekty.

Linki do niektórych prac uczniów:

https://scratch.mit.edu/projects/165200422/

https://scratch.mit.edu/projects/158942454/#editor

https://scratch.mit.edu/projects/154463801/

https://scratch.mit.edu/projects/153239921/#editor

https://scratch.mit.edu/projects/139707461/

https://scratch.mit.edu/projects/136863589/

https://scratch.mit.edu/projects/136863841/

https://scratch.mit.edu/projects/136864817/

https://scratch.mit.edu/projects/136865582/

https://scratch.mit.edu/projects/156440194/

https://scratch.mit.edu/projects/154647180/

Ad. 4

Udział w Europejskim Tygodniu Kodowania  i ogólnoświatowej akcji Godzina Kodowania adresowanej do uczniów z całego świata.

W dniach od 15 do 23 października 2016r.odbywał się Europejski Tydzień Kodowania  http://codeweek.org.pl .  Do tegorocznej inicjatywy, podobnie jak w zeszłym roku, przyłączyliśmy się także my. W ciągu 7 dni tysiące osób na całym świecie stawiało pierwsze kroki w świecie kodowania. Uczniowie naszej szkoły dołączyli do nich i rozpoczęli swoją przygodę z programowaniem.  Rozwijaliśmy umiejętność rozwiązywania problemów, logicznego myślenia i kreatywności podczas zabawy ze Scratch'em i na Code Studio  http://codeweek.org.pl    https://scratch.mit.edu . Na początku każdych zajęć uczniowie zostali zapoznani z celami i zasadami udziału w akcji. Zajęcia odbywały się w pracowni komputerowej. Wszyscy uczestnicy wykonywali z dużym zaangażowaniem zadania zaproponowane przez code.org i Khan Academy https://pl.khanacademy.org/hourofcode . Większość z nich ukończyła dany kurs podczas lekcji, za co otrzymali pamiątkowe certyfikaty. Wydrukowane certyfikaty zostały wywieszone na tablicy w holu szkoły. W ciągu całego tygodnia uczniowie, dziewczynki i chłopcy, stworzyli wiele programów jednocześnie poznając tajniki programowania i bawiąc się doskonale. W godzinie kodowania wzięło udział 96% wszystkich uczniów klas 2-3 i 80% uczniów z wszystkich klas 4-6

 

Ad.5

„Wprowadzenie do kodowania-programujemy  w języku Scratch”,  zajęcia z uczniami kl. VI należącymi do Koła Naukowego.

Popularyzując wiedzę o programowaniu wśród uczniów prowadziłam zajęcia „Wprowadzenie do kodowania – programujemy  w języku Scratch”, w których uczestniczyli uczniowie klas szóstych należący do Koła Naukowego. Uczniowie poznali aplikację Scratch, jej interfejs i funkcjonalności. Dowiedzieli się, co to jest duszek, scena, kostium i skrypt. Zapoznali się z dostępnymi klockami (bloczkami), przy pomocy których kodowali. Uczniowie nauczyli się przekładać prosty algorytm na program w języku Scratch.  Uczniowie założyli także konta na: https://scratch.mit.edu/,  z których mogą korzystać pracując nad swoimi projektami w domu. Nauczyli się udostępniać projekty, przeglądać gry stworzone przez rówieśników na całym świecie i je remiksować.

Anna Kowalska