Szkoła Podstawowa nr 54 |im. Wacława Kuchara w Bytomiu

41-923 Bytom ul. Reptowska 86

tel. 32 280 64 40

Kontakt

Szkoła Podstawowa nr 54 im. Wacława Kuchara w Bytomiu
ul. Reptowska 86, 41-923 Bytom
sekretariat@sp54bytom.szkolnastrona.pl

telefon:  32 280 64 40

Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie

KONCEPCJA I STRATEGIA SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE – informacja dla rodziców 

KONCEPCJA 

Według definicji Światowej Organizacji Zdrowia –  zdrowie to nie tylko brak choroby czy kalectwa, ale również stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego. 

Oznacza to, że zdrowie to między innymi:  1. odporność na choroby i dolegliwości  2. zdolność do radzenia sobie z problemami  3. sprawność fizyczna i intelektualna  4. zdolność do wypełniania ról życiowych i zawodowych  5. poczucie siły, chęci do życia i witalność  6. równowaga i harmonia psychiczna  

W tym sensie zdrowie jest podstawą, warunkiem dobrego życia, a nie jego celem. Tak rozumiane zdrowie można nie tylko chronić, ale umacniać i rozwijać. 

Szkoła promująca zdrowie to szkoła, w której

społeczność szkolna - pracownicy, uczniowie i rodzice:

• podejmują wspólne działania dla poprawy swego zdrowia i samopoczucia poprzez zmianę zachowań zdrowotnych, tworzenie zdrowego środowiska fizycznego  i społecznego,

• uczą się jak zdrowiej i lepiej żyć poprzez edukację zdrowotną, rozwój osobisty, społeczny, zawodowy,

• zachęcają innych w swoim otoczeniu do podobnych działań poprzez otwartość i dialog, partnerstwo i współdziałanie. 

Charakterystycznym cechami szkoły promującej zdrowie jest współdziałanie z rodzicami i społecznością lokalną, otwartość i partnerstwo we wspólnym rozwiązywaniu problemów. Dzięki temu to, czego dziecko uczy się w klasie, może być wspierane przez rodzinę i społeczność lokalną. 

Tworzenie takiej szkoły jest długotrwałym, w zasadzie niekończącym się procesem. W szkole pojawiają się wciąż nowi uczniowie, rodzice i pracownicy, a także nowe problemy i wyzwania, które społeczność szkolna podejmuje i rozwiązuje.  

Obejrzyj prezentację

 

KONCEPCJA I STRATEGIA SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE – informacja dla rodziców 

 

STRATEGIA 

Do sprawdzonych w Polsce elementów strategii, skutecznych w tworzeniu szkoły promującej zdrowie, należą: 

• Podejście siedliskowe - zakłada, że szkoła jest siedliskiem, a równocześnie częścią szerokiego systemu w danej społeczności lokalnej, w której istnieje wiele siedlisk (rodziny, zakłady pracy, urzędy, inne szkoły itd.). Działania podejmowane przez szkołę powinny być wspierane przez równoczesne działania w innych siedliskach. 

• Podejście "od ludzi do problemu" – zakłada, że ludzie (społeczność szkolna oraz osoby spoza szkoły wspierające i współpracujące) sami sobie identyfikują własne problemy, wybierają te, które są dla nich ważne ("priorytetowe") i podejmują działania prowadzące do ich rozwiązania. Mają własne pomysły. Osoby z zewnątrz  wspierają działania, lecz nie narzucają szkole swoich programów i pomysłów.  

 

Uczestnictwo społeczności – w  tworzeniu szkoły promującej zdrowie uczestniczą dobrowolnie członkowie społeczności szkolnej (choć nie zawsze 100% zwolenników tych działań). Wszyscy są pytani o zdanie, informowani o wynikach, decyzjach, zapraszani do współpracy. Wsparcie z zewnątrz polega na dostarczeniu informacji, materiałów, doradztwie, kształceniu itd. 

• Strategia dokonywania zmian – tworzenie szkoły promującej zdrowie polega na wprowadzeniu wielu zmian. Nie jest ona sumą kilku pojedynczych innowacji (np. programów autorskich). Wprowadzane zmiany mają charakter systemowy, tzn. dotyczą wszystkich sfer funkcjonowania szkoły. Ważne jest, aby ludzie rozumieli istotę procesu zmian. 

• Dialog - jest rozumiany jako "sposób komunikacji, w którym podmioty dążą do wzajemnego zrozumienia, zbliżenia się i współdziałania". „Esencją szkoły promującej zdrowie są ludzie tworzący społeczność szkolną i potrafiący rozwijać dialog, którego sensem jest wiara w drugiego człowieka, wiara w jego potencjał zdrowotny (intelektualny, psychiczny, społeczny, i duchowy)”. 

• Organizacja - do tworzenia szkoły promującej zdrowie niezbędny jest szkolny koordynator, wspierany przez szkolny zespół promocji zdrowia. 

 

MODEL DZIAŁANIA 

Model działania - szkoła promująca zdrowie jest szkołą skutecznego działania. W tworzeniu jej wykorzystuje się własny model. Przewiduje on pięć etapów: 

1. Przygotowanie      • Inicjacja - narodzenie się pomysłu i chęci tworzenia szkoły promującej zdrowie w społeczności szkolnej.  • Propagowanie idei w społeczności szkolnej, wśród rodziców  i społeczności lokalnej  • Pozyskiwanie sojuszników i uczestników.  • Powołanie szkolnego koordynatora i zespołu promocji zdrowia.  • Podjęcie wzajemnych zobowiązań przez osoby przystępujące do działania  2. Diagnostyka stanu wyjściowego  • Zebranie danych dotyczących aktualnych problemów ludzi, warunków funkcjonowania szkoły.  • Analiza tych danych  • Ustalenie listy problemów wymagających rozwiązania.  3. Budowanie planu działań i ewaluacji     • Wybór problemów priorytetowych.  • Określenie przyczyny problemów i sposobów ich usunięcia.  • Ustalenie celów  • Zbudowanie planu działań zmierzających do osiągnięcia celów.  4. Działania    • Realizacja planu, monitorowanie działań (ewaluacja procesu) oraz dokonywanie niezbędnych korekt do osiągnięcia celu.  5.  Ewaluacja wyników działań  • Ewaluacja końcowa - sprawdzenie czy osiągnięto cel.  

Cykl ten (zwykle od etapu drugiego) szkoły powtarzają w każdym roku szkolnym (szkoła "żyje" w rytmie rocznym). W każdym roku społeczność szkolna buduje nowy projekt rozwiązania problemu, który uznała za priorytetowy. Często jest to kontynuacja działań. Kluczowymi elementami "technologii" działań w szkole promującej zdrowie jest planowanie i ewaluacja.  

Od wielu lat nasza szkoła należy do Sieci Śląskich Szkół Promujących Zdrowie i podejmuje szereg działań związanych z promocją zdrowia. Edukacja zdrowotna stanowi ważny element  programu nauczania i oraz programu wychowawczego i programu profilaktyki Obecnie staramy się o Krajowy Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie . Przeprowadzimy diagnozę stanu wyjściowego i ustalimy priorytety, które staną się podstawą budowania planu działań dla osiągnięcia celu. Jednocześnie będziemy podejmowali działania zmierzające do tworzenia szkoły, która w szczególny sposób propaguje zdrowy styl życia wśród uczniów, wyposaża uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia, kształtuje w uczniach poczucie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych, prowadzi wszechstronną edukacje propagującą zdrowie, włącza do działań prozdrowotnych zarówno uczniów szkoły jak i rodziców. 

Pragniemy  zachęcić Was, Drodzy Rodzice, do współpracy w realizacji postawionych zadań. Liczymy na Wasze zaangażowanie, pomysły, uwagi, dobre rady i inicjatywę.  Wierzymy, że przekazując dzieciom wiedzę o zdrowiu, kształtując odpowiednie postawy możemy ułatwić im prowadzenie zdrowego stylu życia w przyszłości.

Autor: Joanna Bilińska-Karasek