Działania czytelnicze
Działania promujące czytelnictwo
w roku szkolnym 2017/2018
Książki i klocki Lego, czyli Lego-Logos – rozwijanie zainteresowań humanistycznych, poszukiwanie odpowiedzi na nurtujące pytania natury filozoficznej.
Projekt opiera się na analizie różnych tekstów kultury. Lektura zostaje zamieniona przez uczestników zajęć w budowle z klocków. Dokładna analiza prac i ich porównywanie z tekstami doprowadza uczniów do głębszego zrozumienia omawianych treści i przedstawienia własnych oraz samodzielnych wizji ich filozoficznej i artystycznej interpretacji.
Lektury inaczej – realizacja projektu w kl. 4-7. Podczas samodzielnej analizy tekstu lektury uczniowie opracowują różne zagadnienia i przedstawiają efekty swojej pracy w nietypowej formie: lapbooków, gier planszowych, karcianych, makiet, form przestrzennych. Uczą się w ten sposób gromadzenia i selekcji informacji, współpracy w zespole, mają szansę „zaistnienia” w nowej sytuacji edukacyjnej i pokazania swojego talentu. Dbają o jasność przekazu, kulturę wypowiedzi, podejmują próby wystąpień publicznych, a to wszystko dzięki czytaniu.
Maraton czytania – projekt na stałe ujęty w harmonogramie działań czytelniczych w szkole, realizowany z wielkim entuzjazmem. Ma na celu rozbudzanie pasji czytelniczych, zapoznawanie z literaturą najnowszą. Udowadniamy, że czytanie może być przygodą łączącą ludzi zafascynowanych słowem pisanym, czystą przyjemnością, ekscytującą wyprawą a nie nudnym obowiązkiem.
Podczas maratonu czytania realizujemy także elementy edukacji medialnej poprzez obejrzenie fragmentów filmu, tematycznie związanych z proponowaną lekturą. Jest to pretekst do rozmowy, wymiany myśli o literaturze, filmie i innych tekstach kultury.
Uczestnictwo w kulturze – to projekt mający na celu ukazanie szerszego kontekstu czytelniczego. Realizowany cyklicznie m.in. dzięki książkom Alfreda Szklarskiego i postaci Tomka Wilmowskiego. Przygody Tomka są przyczynkiem do: organizacji konkursów wiedzy i plastycznych na temat powieści Szklarskiego oraz udziału uczniów klas czwartych w warsztatach poświęconych Tomkowi Wilmowskiemu w Muzeum Śląskim w Katowicach. Kolejnym przykładem integracji tekstów z kulturą w ujęciu interdyscyplinarnym była książka B. Kosmowskiej „Niezłe ziółko” (korelacja treści polonistycznych z naukami przyrodniczymi) oraz wyjazd do zagrody edukacyjnej „Niezłe ziółka” w Mikołowie.
Wiosenny Ogród Dobrych Słów (wiosna/Światowy Dzień Książki) – głośne czytanie „pod chmurką”, do projektu włączamy również okoliczne przedszkola, uczniowie SP 54 czytają swoim młodszym kolegom i koleżankom.
Book To Book zamiast FB – cel projektu to stworzenie miejsca w przestrzeni szkoły/klasy do wymiany informacji pomiędzy uczniami na temat tego, co chętnie czytają. Utworzenie repertuaru tekstów, które wzajemnie sobie polecają. Budowanie krótkich recenzji.
Tworzymy audiobooki, słuchowiska – projekt, polegający na tym, że uczniowie dokonują wyboru tekstów, które następnie nagrywają. Zadanie pozwala na doskonalenie techniki głośnego czytania, interpretację głosową utworu, dbanie o dykcję i rozwój czytelnictwa poprzez zbudowanie „biblioteki szkolnych nagrań”. Mogą one następnie służyć uczniom słabszym w lepszym przyswojeniu, zrozumieniu treści lektur i umacniać w przekonaniu, że spotkania z literaturą mogą być świetną zabawą.