Szkoła Podstawowa nr 54 |im. Wacława Kuchara w Bytomiu

41-923 Bytom ul. Reptowska 86

tel. 32 280 64 40

Kontakt

Szkoła Podstawowa nr 54 im. Wacława Kuchara w Bytomiu
ul. Reptowska 86, 41-923 Bytom
sekretariat@sp54bytom.szkolnastrona.pl

telefon:  32 280 64 40

Działania czytelnicze

Działania promujące czytelnictwo

 w roku szkolnym 2017/2018 

 

Książki i klocki  Lego, czyli Lego-Logos – rozwijanie zainteresowań humanistycznych, poszukiwanie odpowiedzi na nurtujące pytania natury filozoficznej.

Projekt opiera się na analizie różnych tekstów kultury. Lektura zostaje zamieniona przez uczestników zajęć w budowle z klocków. Dokładna analiza prac i ich porównywanie z tekstami doprowadza uczniów do głębszego zrozumienia omawianych treści i przedstawienia własnych oraz samodzielnych wizji ich filozoficznej i artystycznej interpretacji.

Lektury inaczej realizacja projektu w kl. 4-7. Podczas samodzielnej analizy tekstu lektury uczniowie opracowują różne zagadnienia i przedstawiają efekty swojej pracy w nietypowej formie: lapbooków, gier planszowych, karcianych, makiet, form przestrzennych. Uczą się w ten sposób gromadzenia i selekcji informacji, współpracy w zespole, mają szansę „zaistnienia” w nowej sytuacji edukacyjnej i pokazania swojego talentu. Dbają o jasność przekazu, kulturę wypowiedzi, podejmują próby wystąpień publicznych, a to wszystko dzięki czytaniu.

Maraton czytania – projekt na stałe ujęty w harmonogramie działań czytelniczych w szkole, realizowany z wielkim entuzjazmem. Ma na celu rozbudzanie pasji czytelniczych, zapoznawanie z literaturą najnowszą. Udowadniamy, że czytanie może być przygodą łączącą ludzi zafascynowanych słowem pisanym, czystą przyjemnością, ekscytującą wyprawą a nie nudnym obowiązkiem.

Podczas maratonu czytania realizujemy także elementy edukacji medialnej poprzez obejrzenie fragmentów filmu, tematycznie związanych z proponowaną lekturą. Jest to pretekst do rozmowy, wymiany myśli o literaturze, filmie i innych tekstach kultury.

Uczestnictwo w kulturze – to projekt mający na celu ukazanie szerszego kontekstu czytelniczego. Realizowany cyklicznie m.in. dzięki książkom Alfreda Szklarskiego i postaci Tomka Wilmowskiego. Przygody Tomka są przyczynkiem do: organizacji konkursów wiedzy i plastycznych na temat powieści Szklarskiego oraz udziału uczniów klas czwartych w warsztatach poświęconych Tomkowi Wilmowskiemu w Muzeum Śląskim w Katowicach. Kolejnym przykładem integracji tekstów z kulturą w ujęciu interdyscyplinarnym była książka  B. Kosmowskiej „Niezłe ziółko” (korelacja treści polonistycznych z naukami przyrodniczymi) oraz wyjazd do zagrody edukacyjnej „Niezłe ziółka” w Mikołowie.

Wiosenny Ogród Dobrych Słów (wiosna/Światowy Dzień Książki) – głośne czytanie „pod chmurką”, do projektu włączamy również okoliczne przedszkola, uczniowie SP 54 czytają swoim młodszym kolegom i koleżankom.

Book To Book zamiast FB – cel projektu to stworzenie miejsca w przestrzeni szkoły/klasy do wymiany informacji pomiędzy uczniami na temat tego, co chętnie czytają. Utworzenie repertuaru tekstów, które wzajemnie sobie polecają. Budowanie krótkich recenzji.

Tworzymy audiobooki, słuchowiska – projekt, polegający na tym, że uczniowie dokonują wyboru tekstów, które następnie nagrywają. Zadanie pozwala na doskonalenie techniki głośnego czytania, interpretację głosową utworu, dbanie o dykcję i rozwój czytelnictwa poprzez zbudowanie „biblioteki szkolnych nagrań”. Mogą one następnie służyć uczniom słabszym w lepszym przyswojeniu, zrozumieniu treści lektur i umacniać w przekonaniu, że spotkania z literaturą mogą być świetną zabawą.